28 maj 2009

Fem dagar =)

Två stolta bröder och en stolt mormor!

Från att ha svårt att få dagarna att gå, känner jag nu att jag vill att tiden skall stå still. Jag njuter av livet som trebarns mamma och vårt ny tillskott till familjen är ljuvlig. Vi tar dagarna som de kommer och tillbringar mesta tiden i soffan och myser. Idag är Alva fem dagar och vi åkte till BB och gjorde PKU-test och hörsel test. Hela resan ner till BB fick jag återblickar tillbaka till bilfärden vi gjorde samma kväll då Alva föddes....
För att göra en lång historia kort så kan jag berätta att jag hade förvärkar ganska länge, det började redan för några veckor sedan. Men i fredags satte det lite mer fart och jag trodde på kvällen att nu var det dags att åka in. Det kändes som ihållande värkar som kom och gick med ca 4-5 min mellanrum. Vi åkte in men åkte, på egen begäran hem igen på natten. Allt stannade av kände jag och jag blev jätte besviken... Väl hemma igen fick vi sova några timmar och det kändes skönt. Men på förmiddagen kände jag åter igen att det var lite starkare förvärkar men tog inte de på allvar. Jag gjorde allt som jag hade tänk...planterade blommor med mamma...lagade mat...mm. Men vid 17,30 tiden kände jag att det nog inte var förvärkar utan riktiga värkar så vi åkte in till BB ca 18,15. Då hade jag väldigt ont och värkarna kom med ca 2 min mellanrum. Gissa om mannen i huset körde fort =) Men olyckligt nog hamnade vi i värsta köerna och jag trodde jag skulle dö i bilen. Jag minns att jag tänkte att det måste höras ut när jag sitter och får värkar. När vi väl kommit ur köerna och svängt av till Östra Sjukhuset i Göteborg och ringde till de så sa de att det var helt fullt där, de hänvisade oss till Mölndals Sjuhus i stället. Jag minns att jag sa till Donny "KÖR" Väl framme på det sjukhuset kände jag att jag inte kunde röra mig alls, värkarna var så kraftiga så flera sköterskor fick hjälpa oss ur bil och på en rullstol. De sprang i väldig fart, in i hissen och sen in på ett rum. Mina kläder slet de av och upp med mig på en säng, då var klockan 19,19 ... Alva kom ut 19,29. Ett väldigt starkt minne från förlossningen är jag känner solen som strålar in genom fönstret, det känns som jag ligger på en strand och solar. Lustgasen spelar mig ett spratt och jag kan höra röster i bakgrunden säga åt mig att "Nu kommer snart Alva"

2 kommentarer:

maria sa...

Grattis!!!
Hon är så fin
Lustgas gillar jag :)
Kram maria

Paula sa...

Där slog du mina 45 minuter på BB.