20 februari 2009

En vecka har gått + det är fredag idag ;O)

När jag tänker på veckan som gått har det hänt så mycket på så kort tid. Jag gillar ju när det händer saker, är ju en rastlös själ. Allt började för en vecka sen precis. Vi åkte och hämtade vår efterlängtade "nya" Volvo V70. Som jag tidigare skrivit var det ju på vinst och förlust vi åkte till Kvd - Bilauktioner och hämtade bilen som vi varken sett eller provkört. Det blev en vinst för bilen är kanon fin och går som en juvel.
Ni som känner mig har ju fått dras med mitt tjat om att jag längtat så till dagen "D" då vi skulle få reda på könet på babyn i min mage. I måndags var det dags och jag låg förväntansfull på britsen och tyckte 5 minuters väntan var en evighet! Så äntligen fick vi veta att den lille/lilla i magen är en tjej. Va, kunde det vara sant? Jag är väl en "kill-mamma" eller?
Lycka byttes ut mot stor oro i tisdags då jag fick reda på att jag har "Gbs" (Grupp B streptokocker). Luften gick ur mig... Min graviditet har inte gått obemärkt förbi om man säger så. Tidigt illamående har varvats med foglossning. Jag blev sjukskriven redan i v. 22, vilket blev en chock för mig. Jag hade ju så många planer och ideér med mitt jobb!Fogarna värker och illamåendet är inte riktigt över än... Ok, nu är det ju inte så att jag egentligen behöver oroa mig så mycket för att jag fått gbs, jag får antibiotika som skall hjälpa till. Men min oro är att jag helst skall hinna få antibiotika 4 timmar innan lilltjejen kommer ut så jag inte smittar henne! I och med att Noahs förlossing gick på 2,5 timme så finns det ju lite oro att det inte skall hinnas med såklart. Dessutom är risken för att få för tidigt större när man har gbs då kroppen försöker skydda barnet genom sammandragningar. Jag gick över nästan 3 veckor med Noah, ok hon får gärna komma när hon ska och helst inte en dag tidigare!

Idag är det fredag, lite fredagskänsla har jag i kroppen ;O)
Må så gott alla goa bloggare!

3 kommentarer:

Kerstin sa...

Har aldrig hört talas Gbs. Går det inte över med antibiotika?
Hoppas att du får må bra under resten av graviditeten.
Ha det gott.

Kerstin sa...

....hört talas OM Gbs skulle det vara. Ibland tänker man rätt men skriver fel. :)

Sarah sa...

Jag hade aldrig heller hört talas om Gbs, men ca 20-30% av alla gravida har det, dessutom ovetandes...