29 november 2008

En krypande känsla...


I tisdags var vi hos barnmorskan. Inte för att man brukar besöka mvc i vecka 16 för kontroller utan för att jag har sedan dag ett av graviditeten varit ständig orolig. Orolig över om det skall gå vägen en gång till. Att inte få missfall, att få ett välskapt och friskt barn. Ständiga frågor som Varför skulle det gå en gång till? Det har ju gått två gånger förut! Dessutom har jag vänner som haft mycket problem med sena missfall osv som inte gjort mig lugnare. I vilket fall som helst åkte vi till mvc för att lyssna på bäbisens hjärljud. Hela familjen var spända och förväntansfulla. Barnen stod brevid britsen där jag låg och försökte lyssna efter livstecken. Barnmorskan sa tydligt till oss, men framför allt till mig att jag inte skulle bli orolig om det tog en stund att hitta hjärtljuden. Det kändes som en evighet, jag började svättas lite och kände en krypande känsla i hela kroppen. VARFÖR HÖRS INTE HJÄRTLJUDEN? Men efter trevande försök hördes till slut bäbisens hjärtljud, och fort slog det med. Gissa om jag kände mig lättad. Att se pojkarnas lyckliga leenden fick mig nästan att börja gråta.

5 kommentarer:

Kerstin sa...

Vilken härlig känsla det är med hjärtljuden.
Jag håller alla tummar jag kan för att det ska gå bra. Ha en riktigt mysig lördag.

Anonym sa...

Vännen inte skall du oroa dig.. Njut.. Ha en trevlig advent Plus

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Visst är det väl läckert med hjärtljuden !!
Nästan häftigare än ultraljudet tycker jag .
Förstår din oro Sarah och jag kan tyvärr inte säga något lugnande .
Men som sagt det har ju gått två gånger förut och tänk så många barn det faktiskt föds ändå !!
All mina goda och stärkande tankar och kramar till dej !!
Lotta

Sarah sa...

Käraste bloggkamarater: Kerstin, Paula och Loppan - ni är bara så underbara! Tack för er omtanke KRAM

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

Ja usch, det är så många oroliga funderingar som far genom kroppen nu när man är gravid. Något hjärtljud har jag inte fått lyssna på än, men däremot har jag gjort en hel drös ultraljud, och det är verkligen en lättnad när man får se att det finns något litet där inne som faktiskt lever och frodas =)

Var till barnmorskan för första gången igår efter inskrivningen, men eftersom jag gjort ultraljud dagen innan tyckte hon att det inte behövdes lyssna på några hjärtljud. Lite synd tyckte jag, men jag får vänta till nästa gång.